Het spel

Spelenderwijs communicatieve vaardigheden leren en vriendschappen versterken, dat is in de kern wat FriendshipCards doen. Het spel is direct uit de doos te spelen, maar met wat extra uitleg of een workshop haal je er nog meer uit. Bijvoorbeeld in je coachingspraktijk, in het onderwijs of de jeugdhulpverlening.

Het kaartspel is ontwikkeld op Malta en word daar ingezet op basisscholen om te ondersteunen in de sociaal emotionele taal.
Dit spel is ook heel goed te gebruiken voor individuele gesprekken en groepen. Zowel voor jonge kinderen als jongeren en volwassenen. De kaarten hebben aansprekende plaatjes. Samen op zoek naar het gevoel, het gedrag en de behoeften.

De achterzijde van de kaart heeft verdiepende vragen die uitnodigen voor gesprek.

De kaarten maken een verhaal bespreekbaar. Een kind kan aan de hand van de kaarten vertellen
wat het voelt, waarom deze gevoelens er waren en kan ook beschrijven wat het gedrag vervolgens was.
Hieruit komt ook een behoefte naar voren. En kunnen er afspraken gemaakt worden.

Alle kaarten uit het kaart spel.

Het spel bestaat uit vier fases maar zijn of afzonderlijk van elkaar te bespreken en te behandelen. Je start vaak met een gebeurtenis. Aan hand van deze gebeurtenis noemt een kind een gevoel dat daar aangekoppeld is. Hierop volgt vaak gedrag in veel gevallen vaak niet handig gedrag op de kaarten een slechte actie genoemd. Mooi om deze om te kunnen zetten naar een goede actie. Maar wat heb je daar voor nodig. Steun, begrip en of een aanzet.

Sorry zeggen

Misschien wel het meest moeilijke om te doen. Sorry zeggen erkennen dat je wellicht iets gedaan hebt wat niet handig was.
En wellicht kom je wel tot de conclusie dat je het gewoonweg niet eens bent. Toch is het fijn als er weer verbinding ontstaat en dat je vanuit daar verder komt. De Friendshipcards leren een kind

Friendshipcards bij conflict oplossen.