Ervaringen

Uitkomst van een Friendshipcardsspel tijdens een coachingsessie.

Een meisje van 10 jaar oud heeft veel conflicten met haar stiefvader.
Het lukt hen niet om zelf tot verbinding te komen en een oplossing te vinden.
Door middel van de Friendshipcards komen van zowel het meisje als de stiefvader de gevoelens op tafel. Ze luisteren naar elkaar en zoeken verbinding en begrip. Er worden afspraken gemaakt hoe in het vervolg om te gaan met conflicten.

Een voorbeeld van één van de sessies die ik deed waarbij ik gebruik maakte van de kaarten.
In mijn werk als kinder- & jongerencoach maak ik veel gebruik van de Friendshipcards.
De kaarten zijn zo sterk, ze geven ruimte aan ieders verhaal. Want, er is niet één verhaal en oplossing. Ieder mens is anders, maar als je elkaar ondanks de verschillen weet te vinden, je duidelijk kunt maken wat je behoeften en verlangens zijn, op een gezonde manier je grenzen aan kunt geven, dan draagt dat bij aan een gezonde sociaal emotionele ontwikkeling.

Jong geleerd = oud gedaan is een spreekwoord dat hier heel goed bij past. Want, als we op jonge leeftijd een sociaal emotionele taal ontwikkelen dan draagt dat bij aan gezonde relaties in de toekomst.

De kaarten zijn zowel in te zetten in individuele trajecten als in groepen. Dat maakt het proces van de kaarten ook zo leuk. De kleurrijke kaarten spreken voor zich door beeld en tekst. Op de achterkant van de kaarten zijn verdiepende vragen te vinden die uitnodigen tot gesprek.

Meisje van 7 jaar die vaak in conflict zit met haar zus van 10 jaar. Doormiddel van de Friendshipcards kreeg ze de mogelijkheid om haar verhaal te delen. Het gaf ook ruimte om stil te staan bij haar rol hierin. Haar neiging om gelijk terug te vechten, of te gaan huilen te bespreken. Wat is helpend in zo’n situatie en wie zijn je hulpbronnen. Mooi om daarbij ook de vijf G’s in te zetten. Door stil te staan bij een Gebeurtenis en woorden te geven aan haar gedachten, haar gevoelens en stil te staan bij haar gedrag gaf dat ze inzicht kreeg. Vervolgens dit ook toepasbaar gemaakt door kleine oefeningen mee te geven.
De Friendshipcards op school. De Friendshipcards zijn ook heel goed in te zetten in een groepsproces.
Situatieschets, meiden groep 6 waar veel meiden venijn in de klas voorkomt. Elke pauze het steeds terugkomende thema aan de orde is. Aan de hand van de kaarten verbinding kunnen maken met ieders zijn verhaal. Dit was heel behulpzaam voor het proces waar de leerkracht mee bezig was.